Băncile care impun în contracte tot felul de clauze abuzive sunt bune de plată. Controalele făcute de comisarii de la Protecţia Consumatorilor s-au soldat cu mari procese, iar judecătorii au obligat creditorii să elimine din contract prevederile care încalcă legea. Mai mult, în cazul unui contract de împrumut, în franci elveţieni, instanţa a dispus restituirea comisionului încasat în mod abuziv de la un arădean. „Dacă avem câteva reclamaţii făcute de către consumatori, întocmim un document de constatare în care exprimăm prezumţia că ar exista un caracter abuziv al clauzei respective şi îl înaintăm către Judecătoria Arad. Instanţa este cea care constată dacă respectiva clauză este abuzivă, poate să constate înlăturarea respectivei clauze din contract şi să dispună o sancţiune”, susţine Andreea Roşoga, jurista Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Arad. Aceasta mai spune că instituţia pe care o reprezintă are pe rol două procese care se judecă pe fond şi două care sunt în recurs. „Instanţa poate să suspende cauza până se pronunţă Curtea Europeană de Justiţie, dar sunt şi instanţe care nu doresc părerea Curţii”, mai spune Andreea Roşoga.

Doar cei care depun plângere scapă de clauzele abuzive

Jurista ne-a declarat că instanţele arădene se pronunţă doar în cazul contractului care le-a fost prezentat de reclamanţi, astfel  încât, alte contracte similare nu sunt afectate.
„Instanţa arădeană se pronunţă strict pe contract, nu se referă la toate contractele încheiate de banca respectivă. Există asfel posibilitatea ca o persoană care n-a făcut reclamaţie să fie obligată în continuare să plătească un comision abuziv, iar o altă persoană, care a făcut reclamaţie şi a câştigat procesul să nu-l mai plătească. Pot să vă spun că am avut un caz cu şase reclamanţi, iar instanţa a dispus înlăturarea comisionului din cele şase contracte. Într-o altă cauză, instanţa a dispus restituirea comisionului perceput de bancă din 2007 până la data sentinţei. Era un contract în franci elveţieni, iar suma care a trebuit restituită consumatorului nu a fost una de neglijat”, povesteşte jurista.

Numărul comisioanelor poate fi limitat

Recent, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a dat câştig de cauză Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor în cazul unui litigiu cu o bancă care impunea clienţilor acceptarea unui comision de risc perceput în mod abuziv. Astfel, Curtea Europeană de Justiţie a stabilit că România poate limita numărul comisioanelor bancare percepute de creditori.  Mai mult, orice consumator se poate adresa direct autorităţii de protecţie a consumatorilor, făra a avea obligaţia de a recurge, în prealabil la procedurile de soluţionare extrajudiciară prevăzute de legislaţia naţională.

de Lucian Serban

Sursa