Acest articol contine si interviul dat de dna avocat Crintea AnaMaria Grigoruta, membru fondator si Presedinte al ACCBAR si este scris de jurnalistul Sorin Buscu:

„O reuşită în instanţă a unei asociaţii de clienţi împotriva unei bănci poate ajuta toţi debitorii care se confuntă cu aceleaşi probleme

O modificare legislativă care a trecut aproape neobservată are toate şansele să aibă efecte cel puţin similare cu celebra Ordonanţă nr. 50a creditelor pentru populaţie, scrie revista Capital. Sesizată iniţial de jurnaliştii de la Economica. net, modificarea adusă Legii nr. 193/2000 dă practic valoare de precedent proceselor intentate de asociaţiile de clienţi comercianţilor de toate tipurile.

Astfel, potrivit noilor prevederi, dacă o autoritate a statului (în principal, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului) sau o asociaţie de consumatori care îndeplineşte anumite condiţii atacă în instanţă o anume clauză contractuală şi dacă instanţa decide că acea caluză este abuzivă, toate contractele de pe piaţă care includ respectiva prevedere vor putea fi denunţate. Modificarea se potriveşte de minune situaţiei în care se află cele câteva mii de oameni care luptă în procesele cu mai multe bănci din România.

Cum contractele de credit sunt, în cea mai mare parte a lor, standardizate, vorbim despre mii de persoane cu aceeaşi problemă. Până acum, sunt suficiente cazuri câştigate de clienţi, însă legea românească spune că precedentul nu este izvor de drept, motiv pentru care fiecare caz trebuie dezbătut separat.

Azi în Timişoara…

Prima iniţiativă privind constituirea legală a unui grup de clienţi nemulţumiţi aparţine Asociaţiei de Consiliere a Clienţilor Bancari şi a Asiguraţilor din România. Asociaţia, cu sediul în Timişoara, este formată din câteva sute de persoane care se află deja în procese cu băncile. Aceasta acordă consultanţă, dar şi servicii juridice clienţilor. După cum ne-a explicat Anamaria Crintea, avocatul Asociaţiei, folosirea noilor prevederi pentru a desfiinţa anumite clauze abuzive din contractele de credit este unul dintre obiective. Asociaţia va trebui să adune cel puţin 3.000 de membri, însă reprezentanţii acesteia spun că nu este un obiectiv atât de dificil.

Mai mult, membru de onoare al Asociaţiei este avocatul Gheorghe Piperea, cel care reprezintă circa 2.300 de persoane în procese cu băncile. Principalele două probleme care au apărut în relaţia dintre clienţi şi bănci sunt celebra clauză care permitea băncii să majoreze dobânda „în funcţie de condiţiile pieţei“ sau „în funcţie de dobânda internă a băncii“ şi clauza care introducea un comision de risc. Băncile cu care luptă majoritatea clienţilor sunt BCR, Volksbank, Raiffeisen şi RBS. În acest moment, ANPC are 600 de sesizări de la clienţi ai băncilor.

”Vrem înlăturarea din toate contractele de credit a tuturor clauzelor abuzive.”

ANAMARIA CRINTEA, avocat

 

Articol integral la: http://www.evz.ro/detalii/stiri/Legea-care-va-bga-frica-n-bnci-1003077.html